FITXA DISSENY
A) TÍTOL: |
UTILITZACIÓ DELS ESQUEMES PER ADQUIRIR NOUS APRENENTATGES |
B) DESCRIPCIÓ DELS AGENTS PERSONALS I TECNOLOGIA MEDIADORA: |
|
C) DESCRIPCIÓ DEL PROBLEMA: |
Els
alumnes de sisè de primària i primer de secundària aprendran a fer
esquemes mitjançant l’ús de les TIC per tal que el procés d’elaboració
d'aquests sigui més fàcil i comprensible. Molts alumnes no saben com tractar la informació treballada a l’aula, simplement la retenen a la memòria durant un temps quan tenen un exàmen i després s'obliden dels continguts. Per tant, considerem imprescindible realitzar aquest treball per tal d’afavorir el tractament de la informació i els hàbits i tècniques d’estudi. Així doncs, es tracta d’un problema ben estructurat que té com a finalitat produir un canvi en l’alumnat, oferint eines i recursos útils per sintetitzar i simplificar els continguts que es treballen en el centre educatiu, facilitant així l'hàbit d'estudi. D'aquesta manera, produirem un canvi en el tractament de la informació de les diferents àrees curriculars. El grau de complexitat del nostre problema és intermig, ja que els alumnes faran servir recursos tecnològics als quals no estan acostumats. És possible que al principi els hi costi una mica però a mesura que practiquin la realització d'esquemes, la complexitat reduïrà. Hauran d'aprendre com funciona el programa i una vegada en tinguin un bon coneixement, començaran a realitzar els esquemes. Finalment, només destacar que es tracta d'un problema contextualitzat, ja que s'identifica clarament en els resultats d'aprenentatge de moltes àrees de coneixement, on queden reflectides les mancances en tècniques d'estudi i tractament d'informació. |
D) COM ES PLANTEJA EL PROBLEMA ALS APRENENTS? |
El
problema als aprenents no se'ls hi planteja com a tal, sinó com a un
recurs nou, atractiu i motivador, que els ajudarà a millorar les seves
tècniques d'estudi davant dels examens i, per tant, a obtenir millors
resultats acadèmics. Se'ls hi planteja com a una nova eina més
interactiva que els ajudarà a resumir els continguts a estudiar de les
diverses assignatures, i que al haver d'utilitzar les TIC els motivarà i
no els hi serà tan feixuc haver d'estudiar. Per tant, no se'ls hi
planteja com un problema que està establert en els alumnes i que l'han
de solucionar perquè el professorat els obliga, sinó que es presenta com
una nova metodologia que els ajudarà a millorar els seus resultats en
les diverses proves.Presentarem el projecte formulant la següent pregunta: cóm estudies?
Iniciarem un petit debat on reflexionarem sobre les diferents maneres
d'estudiar, i serà en aquest context on presentarem el projecte,
destacant l'existència de tècniques amenes que faciliten l'estudi i que
els poden ajudar a obtenir millors resultats i a optimitzar el temps per
estudiar. Se'ls hi mostrarà les últimes avaluacions, és a dir, les notes dels últims examens que han realitzat, per tal de veure el seu rendiment abans d'utilitzar els nous recursos. Aleshores se'ls hi explicarà el funcionament dels esquemes i el programa amb el qual treballaran. |
E) CONTEXT DE L’ACTIVITAT: |
El
projecte es durà a terme en un context formal, aula d'EE d'una escola
amb dos nens de sisè de primària, i en un context no formal, a casa del
nen de 1er d'ESO. El projecte en un principi va destinat a alumnes que
tenen dificultats d'aprenentatge o a aquells que obtenen resultats
acadèmics no massa bons. Tot i així, de cara a un futur, el projecte
s'extendrà a la resta d'alumnes de sisè de primària i als altres cursos
de l'ESO, tinguin o no problemes d'aprenentatge, per tal que es puguin
beneficiar d'aquesta tècnica d'estudi. |
F) CARACTERÍSTIQUES DELS ALUMNES (cognitives, emocionals, actitudinals, físiques): |
Les característiques de l'alumnat al qual va destinat el projecte són diverses.
|
G) COMPETÈNCIES A ASSOLIR PER PART DELS APRENENTS I OBJECTIUS: |
Les competències per part dels aprenents són diverses:
El que es vol assolir amb aquestes competències és que l'alumne aprengui a ser i actuar de manera autònoma, ha de pensar,comunicar, descobrir, tenir iniciativa, conviure i habilitar el món. |
H) CONTINGUTS: |
La
selecció de continguts dependrà de les característiques individuals de
l'alumne, és a dir, en funció de les seves dificultats d'aprenentatge
ens centrarem en una matèria o en una altra i seleccionarem un contingut
o un altre, ja que cada alumne cursa un curs diferent i té problemes
d'aprenentatge en assignatures diferents; per tant, els continguts a
treballar s'adaptaran a cada nen/a. Concretament, ens centrarem en una
àrea molt instrumental amb l'alumnat de sisè de primària: llengua
catalana, on treballarem la normativa d'accentuació, ja que encara no la
tenen assolida i necessiten realitzar un reforç per tal de poder
començar la secundària amb una bona base ortogràfica. Amb el nen de 1er
d'ESO també ens basarem en aquesta àrea, concretament treballarem la
ortografia en castellà, ja que és l'assignatura on més dificultats
d'aprenentatge presenta i, a més, la realització de faltes en els
examens de llengua castellana descompta punts de la puntuació total, per
tant, els seus resultats es veuen afectats negativament per fer faltes a
les proves. |
I) SEQÜÈNCIA D’ACTIVITATS: |
1. Primer
de tot, identificarem conjuntament amb el nen/a la matèria on té més
dificultats d'aprenentatge i, per tant, on necessitaria rebre més reforç
i una ajuda suplementària. Un cop identificada l'àrea haurem de revisar
els diferents continguts que ha treballat i seleccionarem aquells que
no acabi de comprendre. D'aquesta manera, podrem comprovar si la posada
en pràctica del projecte és útil per afrontar les dificultats
d'aprenentatge dels nens i millorar les seves tècniques d'estudi. Un cop
identificats els continguts a treballar, farem que el nen comparteixi
amb nosaltres els seus coneixements previs (Ausubel, 1976). Ens
explicarà oralment tot allò que sap i, posteriorment, farem que en un
word sintetitzi les idees més rellevants, és a dir, tots aquells
conceptes que considera importants. Mitjançant aquesta sessió podrem
identificar allò que fa bé l'alumne i les dificultats que presenta 2. En la següent sessió, presentarem el projecte formulant la següent pregunta: cóm estudies? on reflexionarem sobre les diferents tècniques d'estudi i li explicarem el que treballarem amb el projecte. És important que al nen li quedi clar des d'un principi la finalitat que volem assolir mitjançant el treball que li proposarem, ha de veure que el nostre objectiu és facilitar-li l'aprenentatge. Un cop explicat el què farem i perquè ho farem, ensenyarem a l'alumne un power point que haurem elaborat nosaltres amb una explicació detallada del programa que farem servir, on apareixeran els passos que seguirem per aprendre a utilitzar-lo correctament. Amb aquesta sessió aconseguirem orientar a l'alumne vers al projecte, per tal que no vagi perdut ni es senti insegur davant les tasques que li proposarem fer. 3. Dedicarem una sessió a que el nen es familiaritzi amb el programa, deixarem que investigui per tal que aprengui a utilitzar-lo, nosaltres el supervisarem i en el cas de que estigui molt bloquejat farem les explicacions adients per facilitar-li l'ús del programa. Un cop familiaritzat amb el programa, en brut, en la pissarra o en un full, li ajudarem a fer un esquema del contingut que hem decidit treballar. Li ensenyarem a relacionar els conceptes, primer de tot farem que ens expliqui oralment les relacions entre els conceptes i, posteriorment, li ensenyarem a posar paraules clau que sintetitzin i reflecteixin aquestes relacions amb claredat. Dedicarem una sessió o dos, depèn del grau de dificultats de l'alumne, a treballar aquest aspecte. 4. Quan ja tingui clar com es relacionen els conceptes i ja hagi comprès el contingut seleccionat farem l'esquema amb el programa. En un principi deixarem que l'alumne ho faci sol, només l'ajudarem quan ho necessiti, d'aquesta manera potenciarem el treball autònom, el qual serà necessari per tal que el nen pugui aplicar amb èxit aquesta tècnica d'estudi cada cop que ho necessiti. Si veiem que ha tingut moltes dificultats en realitzar l'esquema li ajudarem a fer-ho de nou i, posteriorment, en una altra sessió, li proposarem que faci ell sol un altre esquema amb un altre tema que hagi treballat. La finalitat és que aprenguin a utilitzar el programa i a realitzar els esquemes satisfactòriament. |
J) FONAMENTACIÓ PSICOPEDAGÒGICA DEL DISSENY: |
Amb
aquest projecte els alumnes aprendran a sintetitzar la informació d’una
manera fàcil i amena, utilitzant recursos nous i diferents. Com hem dit
anteriorment, aquest aprenentatge els hi serà molt útil per tal de
canviar els seus hàbits d’estudi i el tractament de la informació, ja
que la majoria estan acostumats a realitzar un procés memorístic
directe, sense haver treballat amb la informació prèviament. El fet de
realitzar esquemes dels continguts permetrà als alumnes familiaritzar-se
amb la informació treballada, per tant, ja no serà necessari portar a
terme una memorització tan densa. Considerem que aquest aprenentatge és significatiu perquè tal i com hem argumentat aportarà millores a la pràctica: els alumnes aprendran a identificar les idees més rellevants dels diferents temes treballats a l’aula, aprendran a simplificar la informació i, per tant, assoliran els coneixements amb més facilitat. A més, observant els esquemes realitzats pels alumnes podrem comprovar si realment han entès la informació (comprovant que les relacions entre els diferents conceptes siguin coherents, observant si han relacionat la informació nova amb els seus coneixements previs - Ausubel, 1976- ...), així doncs, mitjançant aquesta revisió el docent podrà intervenir en els casos on sigui necessari (per aclarir dubtes, fer explicacions més detallades...) incidint d’aquesta manera en la zona de desenvolupament proper de cada alumne, ZDP, (Vigotski, 1978). L’aprenentatge significatiu s’assolirà amb més facilitat gràcies a l’ús de les TIC, ja que realitzar un esquema a mà és una tasca molt tradicional que pot desmotivar i cansar als alumnes perquè requereix dedicar força estona. En canvi, si ho fan a ordinador mitjançant un programa la tasca serà més amena i captarem l’atenció i interès dels alumnes, ja que a la majoria els hi agrada molt fer tasques en l’ordinador. Per tant, amb aquest projecte aconseguirem l’actitud motivacional necessaria per a què l’alumnat assoleixi aprenentatges significatius. Així doncs, el nostre projecte es basa en la teoria constructivista i col·laborativa, la qual parteix de la ZDP de cada alumne i té en compte tots els contextos que interaccionen amb l'infant (context educatiu, familiar, el propi alumne, etc.). A més, implica de manera activa a l'educand en el seu procés d'aprenentatge, permetent que aquest sigui partícip d'aquest procés. |
K) PROCEDIMENT I CRITERIS D’AVALUACIÓ: |
Per tal de poder avaluar a l'alumnat, es duran a terme dos tipus d'avaluacions:
|
L) TEMPORALITZACIÓ: |
El projecte tindrà una durada d'unes 6 hores aproximadament, dividides en 4 sessions d'una hora cada una, excepte les dues últimes sessions que seran de 2 dues hores per tal que tinguin suficient temps per elaborar l'esquema. Establim suficient temps en cada sessió per poder atendre les possibles dificultats que puguin sorgir sobre la marxa. Considerem que és millor aplicar el projecte amb calma per tal que l'alumnat pugui assolir correctament tant els aprenentatges així com el funcionament del programa, ja que és molt important que tinguin un bon coneixement del programa i en facin un bon ús. D'aquesta manera, assoliran un aprenentatge significatiu i en un futur podran utilitzar el programa de manera autònoma. |
ORGANITZACIÓ
ORGANITZACIÓ DEL TREBALL EN PARELLA:1.
La proposta del projecte i l'elaboració de la fitxa del disseny l'hem
fet entre les dues membres del grup, mitjançant aquest espai, el wiki.
(Podeu veure els resultats en la pàgina: "FITXA DISSENY")
2. Ens posem en contacte diàriament mitjançant el gmail i aquest espai per tal de poder prendre les decisions pertinents sobre el projecte. L'horari de connexió és flexible, a vegades al matí en altres ocasions per la tarda, ja que per motius laborals no podem establir un horari fixe. Tot i així, tal i com hem dit, mantenim un contacte estable i diari.
3. Elaborem el power point de forma conjunta també, mitjançant el programa google docs, amb l'aplicació de presentacions.
4. Elaborarem el mapa conceptual entre les dues, treballant cooperativament amb el programa Cmaptools.
5. Cadascuna posarà en pràctica el projecte en el seu àmbit laboral, d'aquesta manera podrem contrastar les opinions i extreure una valoració final més ajustada a la realitat.
6. Elaborarem l'informe final entre les dues, mitjançant aquest espai basant-nos en els trets més rellevants de les nostres respectives experiències.
CALENDARI:
- Entrega de l'informe de disseny: 9 de maig
- Elaboració del power point: del 21 al 23 de maig.
- Elaboració del mapa conceptual: setmana del 21 al 25 de maig.
- Posada en pràctica: del 26 al 30 de maig.
- Elaboració de l'informe final: del 31 de maig al 6 de juny .
* Les dates són aproximades, ja que si tenim dificultats durant la marxa ampliarem una mica el període establert.
2. Ens posem en contacte diàriament mitjançant el gmail i aquest espai per tal de poder prendre les decisions pertinents sobre el projecte. L'horari de connexió és flexible, a vegades al matí en altres ocasions per la tarda, ja que per motius laborals no podem establir un horari fixe. Tot i així, tal i com hem dit, mantenim un contacte estable i diari.
3. Elaborem el power point de forma conjunta també, mitjançant el programa google docs, amb l'aplicació de presentacions.
4. Elaborarem el mapa conceptual entre les dues, treballant cooperativament amb el programa Cmaptools.
5. Cadascuna posarà en pràctica el projecte en el seu àmbit laboral, d'aquesta manera podrem contrastar les opinions i extreure una valoració final més ajustada a la realitat.
6. Elaborarem l'informe final entre les dues, mitjançant aquest espai basant-nos en els trets més rellevants de les nostres respectives experiències.
CALENDARI:
- Entrega de l'informe de disseny: 9 de maig
- Elaboració del power point: del 21 al 23 de maig.
- Elaboració del mapa conceptual: setmana del 21 al 25 de maig.
- Posada en pràctica: del 26 al 30 de maig.
- Elaboració de l'informe final: del 31 de maig al 6 de juny .
* Les dates són aproximades, ja que si tenim dificultats durant la marxa ampliarem una mica el període establert.
No hay comentarios:
Publicar un comentario